- 99,3% nöjda deltagare
- Omtyckt och erfaren kursledare
- Lär dig leda agilt
Välkommen till en utbildning där du lär dig att leda agil utveckling i stor skala med hjälp av SAFe® 6.0. Som deltagare får du aktuella kunskaper om ramverkets principer och arbetssätt för agila team, agila program, agil portföljhantering och agil arkitektur. Utbildningen leds av en erfaren och certifierad lärare som även delar med sig av egna erfarenheter från att införa ramverket hos svenska bolag.
Efter utbildningen har du möjlighet att certifiera dig till SAFe® 6.0 agilist (SA). Deltagaravgiften omfattar ett certifieringsförsök och du har 30 dagar på dig efter avslutad utbildning att genomföra testet.
Utbildningen är perfekt för dig som är exempelvis chef, projektledare, förändringsledare, produktägare, agil coach eller har motsvarande roll – där du är involverad i arbetet med att lyckas med agil utveckling i stor skala.
Utbildningen går igenom
- Vad SAFe® 6.0 är – Syfte, bakgrund, målgrupp och värde
- Agil kultur och ledarskap – Kulturen och ledarskapet går hand i hand med metodiken och är kritiska framgångsfaktorer för att lyckas med SAFe
- Agila releasetåg – Den hemliga såsen i SAFe. Du får lära dig om tvärfunktionella ”tåg” och hur arbetet med planering och synkning går till
- Agil portföljhantering – Sammankopplingen mellan strategi och leverans. Begrepp som värdeströmmar och hur allokering av resurser ska gå till
- Etablering av SAFe® – Framgångsfaktorer och roadmap
Några av nyheterna för SAFe® 6.0
- Flera konkreta tips på hur vi kan få effektiva leveranser med bibehållen kvalitet
- Uppdaterad Big picture med ännu fler artiklar https://scaledagileframework.
com/ - Uppdaterad Implementerings-roadmap som tydligare beskriver hur SAFe bör implementeras
- Uppdaterade bilder som enkelt och tydligt beskriver rollerna i SAFe
- Större fokus på att få hela organisationen att arbeta i samma riktning genom införande av exempelvis Agile Business Train
- Artiklar om AI, Big data och molnbaserade tjänster
- OKRer införs i Measure och Grow, både gällande leveranser och transformationen
Kursledare: Helena Berglund
Helena har arbetat med att lära ut i olika sammanhang sedan hon startade sin yrkeskarriär. Hon har haft olika roller i IT-världen de senaste 20 åren hos både stora och små företag.
Helena tillbringar största delen av sin tid med att jobba som konsult i uppdrag som handlar om stöttning kring olika former av agila arbetsmetoder. Att hålla utbildningar är något hon verkligen tycker om, då hon ser tydligt att lärdomar från det ena berikar det andra.
Kursledare: Peter Hjalmarsson
Peter har undervisat i olika sammanhang sedan han startade sin yrkeskarriär. Han har haft olika roller i IT- och management-världen de senaste 25 åren hos både stora och små kunder.
Han tillbringar större delen av sin tid med att jobba som konsult, och idag innebär det oftast att hjälpa kunder att införa olika former av agila arbetsmetoder, som DevOps eller SAFe. Men Peter är noga med att ta sig tid att undervisa inom sina områden också.
Kursledare: Alex Weibull
Till vardags lägger Alex större delen av sin tid tillsammans med kunder i att hjälpa dem med Agila arbetsmetoder. Vare sig det handlar om ramverk som SAFe, Scrum, DevOps eller Design Thinking lägger Alex vikt vid att förstå russinen ur kakan där just du är och hitta det som faktiskt fungerar i praktiken snarare än att fastna i endast teorin. Alex älskar att spendera tid i klassrummet och verkligen dela med sig och bjuda på exempel som gör lärandet både roligt och konkret.
Program
Dag 1
09.00-10.30 – Business agility med SAFe® 6.0
- Ramverkets ursprung och syfte
- Koppling till andra ramverk, till exempel Lean och DevOps
- Nyckelkoncept och begrepp
10.30-16.00 – Agilt ledarskap och kultur
- SAFe® kärnvärden och principer
- Lean-agil kultur
16.00-17.00 – Team och teknisk agilitet
Dag 2
09.00-14.00 – Agil produktleverans
- Agila releasetåg och dess koppling till värdeströmmar
- Arbetssätt och roller
- Koppling till teknisk arkitektur och DevOps
14.00-15.30 – Agil portföljhantering
- Koppling mellan strategi, portföljhantering och teamens aktiviteter
- Finansiell styrning
15.30-16.00 – Etablering av SAFe® 6.0
- Strategier och framgångsfaktorer för att etablera SAFe®
16.30-17.00 – Sammanfattning och avslut
Båda dagarna innehåller även en lunchpaus mellan 12.00-13.00 samt kortare förmiddags- och eftermiddagspauser.
Vanliga frågor
Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 2 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.
Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.
Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar (vid behov). Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.
Du kan ställa frågor till utbildaren före, under och efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.
Samtliga av IDG Academys utbildningar passar både för dig som arbetar inom privat eller offentlig sektor.
Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.
Efter avslutad utbildning får du tillgång till utbildarens presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till utbildaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd i ditt arbete.
Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till academy@idg.se.
Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.
Vi svarar gärna på dina frågor och hjälper dig med din bokning. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.