• 100% nöjda deltagare hittills
  • Mycket omtyckt kursledare
  • Delta på distans eller i Stockholm

Den här utbildningen tar avstamp i forskning och studier inom effektiva och högpresterande team, facilitering, processdesign, workshopdesign, pedagogik, beteendevetenskap, gruppdynamik och den sociala hjärnan (SCARF). För optimalt lärande blandas teori, praktik och reflektion under dagen. Du som deltagare får dessutom, genom hur kursledaren faciliterar utbildningen, flera konkreta exempel på professionell facilitering och upplevelsebaserat lärande.

Utbildningen är perfekt för dig som är team-ledare, workshopledare, projektledare, produktionsledare eller chef. Efter genomförd utbildning kan du självständigt och med högt självförtroende skapa och leda workshops – både fysiska och digitala – som har olika syften och mål.

Det här lär du dig som deltagare

  • Hur du öppnar, genomför och avslutar en workshop – fysiskt och digitalt
  • Hur du skapar processdesign för workshops, med olika delmoment och övningar
  • Olika workshop-metoder och modeller för strategiskt och kreativt arbete, prioritering och beslutsfattande
  • Grunderna i facilitering / faciliterande förhållningssätt
  • Facilitatorns verktygslåda (exempelvis öppna frågor, neutralt språk, energizers, praktisk planering etc.)
  • Utmaningarna och möjligheterna med facilitering i det digitala rummet till skillnad från det fysiska

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Pris: 6 950 kr (Distans) | 7 950 kr (Stockholm)
Pris från 2023: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)

Plats:

  • Distansutbildningen äger rum i Zoom
  • Utbildningen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila oss på academy@idg.se

Kursledare: Nina Sandström – Facilitator och medgrundare av The Hows

Nina Sandström jobbar som facilitator och processledare och är medgrundare av The Hows. The Hows inriktar sig på ledarskap, grupputveckling och organisationsutveckling och består av ett team hängivna Learning Designers och facilitatorer med lång erfarenhet i branschen.

Nina har designat läro- och förändringsprocesser för företag och skolor i mer än 15 år. Hon är utbildad Kaospilot med erfarenhet av att leda och arbeta med både organisationer, team och individer samt med stora och små grupper. Nina är även certifierad i konflikthantering, CTI – Immunity to change, Fearless practitioner scan och Modigt ledarskap.

Boken ”Närhet trots avstånd” finns att köpa efter kursen

När medarbetare befinner sig på olika platser är det lätt att förlora varandra ur sikte. Oavsett om man är verksam på ett kontor på andra sidan jorden, arbetar hemifrån eller frilansar utan fast kontorsplats, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken, utan själva kulturen.

Boken handlar om vad som händer efter det att kameran är på plats och ljudet fungerar. När det riktiga samarbetet ska börja. Närhet trots avstånd är en praktisk handbok som vänder sig till alla, oavsett roll, arbetsuppgifter eller arbetsplats – till ledare, medarbetare, fastanställda, frilansare, projektanställda och studenter.

Johanna Olsson leder oss genom en mängd konkreta vardagssituationer som möten, rutiner, strategier och team-formationer. I verktygslådan finns teorier, reflektioner, modeller, övningar, tips, råd, intervjuer, egen gedigen erfarenhet samt kunskap från organisationer världen över.

Dagens program

09.00-10.45 – Facilitering & workshopdesign – Varför behövs det och hur gör man?

  • Så skapar du motivation, engagemang och högpresterande team i det fysiska rummet såväl som i det digitala
  • Definitioner, ramverk och förhållningssätt

10.45-11.00 – Förmiddagspaus

11.00-12.00 – Workshop – Så skapar du psykologisk trygghet i en grupp

  • Hjärnans behov i sociala sammanhang
  • Beteenden och kommunikation som belönar istället för att hota
  • Skapa närhet trots avstånd i distansgrupper

12.00-13.00 – Lunchpaus

13.00-14.15 – Facilitatorns verktygslåda

  • Mind-set
  • Språk / facilitera diskussion
  • Öppna frågor / skapa kraftfulla frågeställningar
  • Hantering av triggers och utmanande beteenden
  • Övergripande ramverk och modeller

14.15-14.30 – Eftermiddagspaus

14.30-15.45 – Planera & skapa en workshop

  • Lär dig planera och konstruera övningar med olika syfte och mål
  • Framgångsrik introduktion och avslut
  • Exempel på övningar för strategi, kreativitet, prioritering och beslutsfattande
  • Praktisk planering
  • Skapa högt lärande

15.45-16.00 – Personlig action plan

Kursen var en fantastisk ögonöppnare

– Viktoria Fimmerstad, Marknadskommunikatör, Tengbom

Inspirerande och otroligt lärorikt där jag fick massor av verktyg jag kommer ha stor nytta av. För att vara en endagsutbildning så var den verkligen maxad

– Stina Sunesson, Business Area Marketing Manager, Roxtec International

Vanliga frågor om distansutbildningen

Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mejl i anslutning till utbildningsstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distansutbildningen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av utbildningen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Utbildningen passar både dig som precis börjat hålla workshops och dig som har gjort det i flera år. Anledningen till detta är att den teori och de förhållningssätt som behandlas är relevanta oavsett erfarenhet samt att utbildningsmetodiken anpassar sig efter deltagarnas nivå och behov.

Nej! Utbildningen passar alla som i sin roll ibland behöver förbereda och leda workshops och möten. Metoderna och modellerna är relevanta för olika typer av workshops och möten, som exempelvis utvärderingar, strategi-möten, kreativa sessioner eller grupputveckling.

Ja! Vi går även igenom teori kring människans sociala behov och vad som får grupper att bli framgångsrika samt vilka värderingar, mind-set och beteenden som du som ledare behöver utforska för att facilitera människor till ökad framgång. Som ledare/chef kommer du att lära dig mer om faciliterande ledarskap.

Du kan ta med din dator om du behöver anteckna eller dylikt, men det är helt valfritt. Du behöver inte ta med din dator eller något annat för att kunna genomföra utbildningen.

Ja! Du får en pdf med alla teorier och modeller samt längre text-dokumentation kopplat till varje del som behandlas på utbildningen. Du får också foton på alla blädderblock som produceras och gås igenom under utbildningsdagen.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 30 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera: överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till academy@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Pris: 6 950 kr (Distans) | 7 950 kr (Stockholm)
Pris från 2023: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)

Plats:

  • Distansutbildningen äger rum i Zoom
  • Utbildningen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila oss på academy@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya utbildningstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Några av de företag vi utbildat tidigare

Upptäck våra andra utbildningar: