- 99,3% nöjda deltagare hittills
- Hyllad och erfaren kursledare
- Erbjuds i Stockholm och på distans
Välkommen till en utbildning som ger dig ett helhetsperspektiv på kravhantering – från att fånga intressenternas behov till att prioritera, designa, beskriva, utveckla och förvalta lösningar. Som deltagare får du full koll på hela kravhanteringsprocessen och konkret kunskap om de verktyg, arbetssätt och tekniker som är avgörande för att lyckas med effektiv kravhantering. Utbildningen blandar teori med praktiska tips och övningar som du kan använda i ditt dagliga arbete.
Utbildningen är perfekt för dig som ska arbeta med att ställa krav eller tolka krav som någon annan har ställt. Exempelvis kanske du jobbar som produktägare, kravledare, systemförvaltare, krav- och systemanalytiker, beställare, verksamhetsspecialist, testledare, testare, projektledare eller systemutvecklare.
Exempel på vad du lär dig
- Hela kravhanteringsprocessen – från insamling till förvaltning
- De mest användbara teknikerna i kravhanterarens verktygslåda
- Hur du fastställer målgrupp och övergripande krav
- Hur du planerar och genomför granskning av krav
- Vilka verktyg som kan underlätta arbetet
- Vikten och metoderna bakom att arbeta iterativt / agilt
Utbildare: Frida Åberg
Frida Åberg är en utbildningsledare och mentor på inUse Academy. Hon har sedan 2009 jobbat med kompetensutveckling inom kravhantering, test och ledarskap. Hon har mångårig erfarenhet från olika branscher och en blandning av olika roller inom kravhantering, test och utveckling.
Genom utbildning, vägledning och coachande samtal med tusentals kursdeltagare har Frida utökat sina egna erfarenheter via andras utmaningar och framgångar. Frida är certifierad REQB/IREB-certifierad inom kravhantering och ISTQB-certifierad inom test.
Program
Utbildningen går över två heldagar mellan klockan 09.00-16:00.
Registreringen öppnar vid 08:30 vid fysisk utbildning och 08.45 vid digital utbildning.
Under dagarna finns tid avsatt för pauser och lunch.
Dag 1
Vikten av bra krav
- Kostnader vid bristfälliga krav
- Kravhanteringsprocessen Stjärnan
- Iterativt och agilt kravarbete
- Begrepp inom kravhantering
- Användarberättelser / user stories och agil kravhantering
Tekniker för att samla in krav
- Typer av krav
- Svårigheter med kravinsamling
- Funktionella och icke-funktionella krav
- Normala, förväntade och sensationella krav
- Sju tekniker för insamling – exempelvis workshops, intervjuer, enkäter och prototyper
Tekniker för prioritering
- Vikten av att prioritera krav
- Skall-krav, bör-krav och andra skalor
- Prioritering i samband med workshop
- Visualisering med Korset
- Användning av planning poker (en av flera agila tekniker som presenteras)
Dokumentation
- Tekniken kvittering
- Detaljering av krav
- Kravspecifikation, mall och innehåll
- Story mapping
- Begreppet Persona
- Användarberättelse / user story
Dag 2
Kravgranskning
- Informell och formell granskning
- Granskningsprocessen
- Roller som deltar i granskning
- Checklista vid granskning
- Retrospektiv – granskning av teamets arbetssätt
Förvaltning av krav
- Ändringshantering
- Ändringsråd / change control board
- Spårbarhet och påverkansanalys
Kravhanteringsverktyg
- Kravverktyg
- Enkätverktyg
- Ritprogram för prototyper och flöden
Avslutning
- Sammanfattning av utbildningen
- Litteraturtips
- Användbara länkar
Vanliga frågor
Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 2 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.
Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.
Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar (vid behov). Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.
Du kan ställa frågor till utbildaren före, under och efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.
Samtliga av IDG Academys utbildningar passar både för dig som arbetar inom privat eller offentlig sektor.
Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.
Efter avslutad utbildning får du tillgång till utbildarens presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till utbildaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd i ditt arbete.
Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till academy@idg.se.
Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.
Vi svarar gärna på dina frågor och hjälper dig med din bokning. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.