- 100% nöjda deltagare hittills
- Mycket omtyckt kursledare
- Få insikterna som underlättar
Det är lätt att förlora varandra ur sikte och att tappa fart i arbetet när kontoret inte är en daglig mötesplats. Ett flexibelt arbetssätt skapar möjligheter till både ökad effektivitet och välmående. Hybrida arbetsgrupper är här för att stanna, så hur tar vi vara på de nya möjligheterna?
Under den här utbildningen går vi igenom hur arbetet kan fungera och flyta i en vardag där vi inte träffas, oavsett om ni jobbar hemifrån eller om teamet är uppdelade på olika kontor.
Du lär dig bygga en kultur som stöttar trygga relationer i teamet och ett effektivt arbete. Vi tittar närmare på hur ledarens roll förändras och hur självledarskapet i teamet kan se ut. Du får konkreta verktyg för att hantera de vanligaste utmaningarna i hybrida team, såsom beslutsfattande, kommunikation, konflikter, samt hur vi får ner mängden möten och gör befintliga möten interaktiva och engagerande.
Välkommen till en engagerande och interaktiv utbildning. Under dagen arbetar vi tillsammans och reflekterar kring hur du och ditt team till fullo kan utnyttja de möjligheter som en hybrid vardag innebär.
Utbildningen är perfekt för dig som är projektledare, chef eller team-leader, där några eller alla jobbar på distans, som vill bygga en smidigare, starkare och mer effektiv arbetskultur. Under dagen får du uppgifter, tips och metoder att testa, som du sedan kan tillämpa direkt efter utbildningen.
Det här får du som deltar
- Förståelse för hur vi skapar och leder en effektiv arbetsprocess för ett team som arbetar från olika platser
- Verktyg för att aktivt bygga och utveckla en effektiv hybridkultur
- Metoder för hur vi bemöter de vanligaste utmaningarna i det dagliga arbetet, när vi arbetar på distans
- Verktyg och metoder för ett inkluderande och effektivt hybridledarskap
- Metoder för att facilitera möten och arbetsprocesser som skapar meningsfullhet, engagemang och relevans
- Förstå våra sociala behov och hur vi skapar närhet trots avstånd
Utbildare: Johanna Olsson
Johanna Olsson är en av grundarna till konsultbyrån The Hows och författare till boken Närhet trots avstånd – att leda och samarbeta på distans. Hon har arbetat globalt med facilitering, lärandedesign, ledarskap, teamutveckling och kreativa processer i över 15 år.
Johanna är utbildad Kaospilot, certifierad i Distributed management och har djup erfarenhet av att utforma och leverera meningsfulla läroupplevelser online för hybrida och digitala team. Johanna brukar beskrivas som engagerad, tydlig, mänsklig och med en förmåga att skapa trygghet och mod för deltagarna till att utmana sig och testa nytt.
Boken ”Närhet trots avstånd” ingår
När medarbetare befinner sig på olika platser är det lätt att förlora varandra ur sikte. Oavsett om man arbetar på ett kontor på andra sidan jorden, arbetar hemifrån eller frilansar utan fast kontorsplats, är hemligheten bakom ett framgångsrikt distansarbete inte tekniken, utan själva kulturen.
Närhet trots avstånd är en praktisk handbok som vänder sig till alla, oavsett roll, arbetsuppgifter eller arbetsplats – till ledare, medarbetare, fastanställda, frilansare, projektanställda och studenter.
Som läsare leds du genom en mängd konkreta vardagssituationer som möten, rutiner, strategier och team-formationer. I verktygslådan finns teorier, reflektioner, modeller, övningar, tips, råd, intervjuer, egen erfarenhet och kunskap från organisationer världen över.
Dagens program
09.00-10.30 Att arbeta på avstånd – var ligger utmaningen?
- Fysiskt, operationellt och relationellt avstånd
- Ledarens nya utmaningar
10.30-10.45 Förmiddagspaus
10.45-12.00 Relationellt avstånd – hur bygger vi en kultur och psykologisk trygghet utan att ses?
- En stenåldershjärna i en digital vardag
- Skapa närhet och psykologisk trygghet på avstånd i vardagen
- Bygga team och hantera konflikter utan att ses
12.00-13.00 Lunchpaus
13.00-14.30 Det operationella arbetet – att få vardagen att rulla
- En kultur byggd på autonomi
- De vanligaste blockeringarna i vårt hybrida arbete
- Hybridledarskap och självledarskap
14.30-14.45 Eftermiddagspaus
14.45-16.00 Att facilitera möten och workshops
- Att skapa inkludering och interaktivitet
- Hybrid och digital workshopdesign
- Digital facilitering
16.00 Summering och avslut
Vanliga frågor
Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 2 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.
Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.
Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar (vid behov). Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.
Du kan ställa frågor till utbildaren före, under och efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.
Samtliga av IDG Academys utbildningar passar både för dig som arbetar inom privat eller offentlig sektor.
Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.
Efter avslutad utbildning får du tillgång till utbildarens presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till utbildaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd i ditt arbete.
Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till academy@idg.se.
Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.
Vi svarar gärna på dina frågor och hjälper dig med din bokning. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.