Denna diplomering är för dig som jobbar med digitala tjänster och webbar, och som vill behärska grunderna inom kravhantering och kundcentrerade tekniker.

Genom att gå diplomeringsprogrammet får du de insikter och verktyg som behövs för att bedriva ett framgångsrikt kravarbete där det är viktigt att fånga upp, förstå och lösa behoven som uppstår bland intressenter, kunder och användare. Du blir Diplomerad kravhanterare.

Du genomför följande två utbildningar hos IDG & Webbdagarna Academy:

Du kan välja att gå utbildningarna på plats eller på distans. Därefter för du några enklara inlämningsuppgifter samt ett prov med 20 frågor där du får minst 12 rätt (60%) för att bli godkänd. När du blir godkänd får du ditt diplom av IDG & Webbdagarna Academy som bekräftar att du har djupgående kunskaper och kompetens inom kravhantering.

Diplomerad kravhanterare är perfekt för dig som arbetar med kravhantering, produktutveckling, design eller IT-projektledning och är intresserad av att förbättra samarbetet mellan olika intressenter, från affärssidan till utvecklingsteamet. Du kanske jobbar som verksamhetsutvecklare, produktägare, business analyst, systemförvaltare, användarrepresentant, kunttjänst eller med ansvar för webb- och digitala kanaler.

Det här lär du dig:

  • Hela kravhanteringsprocessen – från insamling till förvaltning
  • De mest användbara teknikerna i kravhanterarens verktygslåda
    • Hur du fastställer målgrupp och övergripande krav
    • Hur du planerar och genomför granskning av krav
    • Vilka verktyg som kan underlätta arbetet
    • Vikten och metoderna bakom att arbeta iterativt / agilt
  • Designprinciper för ett mer kundcentrerat kravarbete – insikter och empati, visualisering, kollaboration och samarbete, lärande genom att göra, och en hollistiskt tillvägegångssätt.
  • Design thinking som ett agilt ramverk – empati, definiering, idégenerering, prototyping, testning, implementering.
  • Kvalitativa intervjuer med stödmaterial – Lär dig hur djupintervjuer med trigger-material kan avslöja viktiga insikter och skapa en grund för starkare kravställning.
  • Användningstester i par – Observera användare samtidigt som du dokumentera bohoven genom att låta dem använda prototyper eller nya versioner av funktioner och tjänster. Du observera vad de gör samtidigt som du fånbgar upp hur de tänker och vad de behöver.
  • Visualisering med customer journey mapp (kundresekarta) – Skapa en holistisk bild av användarens interaktioner med tjänsten, från början till slut. Iidentifiera både smärtpunkter och förbättringsmöjligheter för att sedan kunna prioritera och planera lösningar.
  • Prototyper och skisser – Utforska och kommunicera både behov och lösningar genom allt från enkla skisser till högupplösta prototyper, som tillsammans med de textuella kraven skapar en helhetsbild som både verkesmheten och utvecklingsteam har lättare att förstå.
  • Acceptance criteria som fritext, Given-When-Then scenarios och tabeller – Lär dig komplettera enklare checklistor med ”Given-When-Then”-scenarioer för att säkerställa att krav är tydligt definierade och verifierbara.

Chris jobbar som konsult och utbildningsledare inom sitt specialistområde kravhantering av digitala tjänster och IT-system. Han har varit VD för Konsultbolag1 Utbildning (uppköpt av AFRY 2018) och Director för Academy-verksamheten hos designbyrån inUse. Idag är han affärsområdeschef för IDG & Webbdagarna Academy. Han håller även inspirationsföreläsningar om trender inom kund- och avändarcentrerade arbetssät samt kravhantering.

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Paketris: 22 850 kr
Paketet inkluderar två endagskurser. Paketpriset ger både 2 000 kr rabatt och diplom, jämfört med att boka endagskurserna separat.

Vill du välja egna kombinationer av datum? Lämna en intresseanmälan med önskad kombination av datum så hjälper vi dig att boka din plats.

Frågor eller intresseanmälan? Maila oss på academy@idg.se

Är du intresserad av att boka diplomeringen?

Kontakta oss på academy@idg.se för prisförslag och hjälp med att göra din bokning.

Vanliga frågor

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 2 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar (vid behov). Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.

Du kan ställa frågor till utbildaren före, under och efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.

Samtliga av IDG Academys utbildningar passar både för dig som arbetar inom privat eller offentlig sektor.

Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Efter avslutad utbildning får du tillgång till utbildarens presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till utbildaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd i ditt arbete.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till .

Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor och hjälper dig med din bokning. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.

Håll dig uppdaterad om nya utbildningar

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Några av de företag vi utbildat tidigare

Upptäck våra andra utbildningar: