- 99,3% nöjda deltagare hittills
- Hyllad och erfaren kursledare
- Erbjuds i Stockholm och på distans
Välkommen till en utbildning som ger dig ett helhetsperspektiv på kravhantering – från att fånga intressenternas behov till att prioritera, designa, beskriva, utveckla och förvalta lösningar. Som deltagare får du full koll på hela kravhanteringsprocessen och konkret kunskap om de verktyg, arbetssätt och tekniker som är avgörande för att lyckas med effektiv kravhantering. Utbildningen blandar teori med praktiska tips och övningar som du kan använda i ditt dagliga arbete.
Utbildningen är perfekt för dig som ska arbeta med att ställa krav eller tolka krav som någon annan har ställt. Exempelvis kanske du jobbar som produktägare, kravledare, systemförvaltare, krav- och systemanalytiker, beställare, verksamhetsspecialist, testledare, testare, projektledare eller systemutvecklare.
Exempel på vad du lär dig
- Hela kravhanteringsprocessen – från insamling till förvaltning
- De mest användbara teknikerna i kravhanterarens verktygslåda
- Hur du fastställer målgrupp och övergripande krav
- Hur du planerar och genomför granskning av krav
- Vilka verktyg som kan underlätta arbetet
- Vikten av att och metoderna bakom att arbeta iterativt/agilt
Kursledare: Ulf Eriksson
Ulf Eriksson är grundare av Konsultbolag1 och har lång erfarenhet inom områden som krav och test. Utöver längre konsultuppdrag hos kunder som Trygg-Hansa, Coop, Volks2wagen och Sveriges radio är Ulf en erfaren och van utbildare inom kravhantering, agila ramverk och test.
Program
Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.
Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.
Dag 1
Översikt kravhantering
- Användbara modeller för kravhantering
- Koncept och begrepp
- Behov och lösning
- Löpande kravarbete i agila sammanhang
- Kravarbete i mer uppstyrda sammanhang
- Vem? Vad? Varför? och user stories
Tekniker för att samla in krav
- Intressentanalys
- Funktionella och icke-funktionella krav
- Underförstådda behov och sensationella krav
- Utmaningar med att fånga upp intressenternas behov
- Att blanda tekniker för insamling – exempelvis workshops, intervjuer, enkäter och prototyper
Tekniker för prioritering
- Samarbete mellan olika intressenter för att prioritera kraven
- Olika skalor för prioritering
- Visualisering av nytta i förhållande till kostnad
- Olika tekniker för tidsuppskattning
Dag 2
Kommunikation och dokumentation av krav
- Kravhantering är kommunikation
- Tekniker för kommunikation
- Detaljering av krav
- Olika sätt att dokumentera krav
- Modern användning av user stories – fördelar och fallgropar
Agil granskning och hantering av ändringar
- Vad ska man granska?
- Olika sätt att granska beroende på prioritet
- Snabbgranskning
- Checklistor vid granskning
- Kravhantering är en upptäcktsresa
- Olika sätt att fånga upp och hantera ändringar på intressenternas behov
Verktyg inom kravhantering
- Dokumentation av krav
- Hantering av kopplingar mellan krav
- Hantering av kopplingar till testunderlag
- AI
- Enkäter
- Prototyper
Avslutning
- Sammanfattning av kursen
- Tips om vidareutveckling på olika sätt
Vanliga frågor
Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 2 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.
Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.
Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar (vid behov). Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.
Du kan ställa frågor till utbildaren före, under och efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.
Samtliga av IDG Academys utbildningar passar både för dig som arbetar inom privat eller offentlig sektor.
Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.
Efter avslutad utbildning får du tillgång till utbildarens presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till utbildaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd i ditt arbete.
Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till academy@idg.se.
Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.
Vi svarar gärna på dina frågor och hjälper dig med din bokning. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.