• 99,3% nöjda deltagare hittills
  • Erfaren kursledare
  • Lär dig kraftfulla verktyg

Från kundresa till acceptanskriterier

Ta din kravhantering till nästa nivå genom att sätta intressenter, kunder och användare i centrum. Under en dag får du öva på praktiska tekniker som hjälper dig fånga och prioritera behov för att sedan kunna identifiera och dokumentera lösningar. Genom att jobba med ett case får du insikter i hur teknikerna tillämpas i alla delar av ditt kravarbete, från insamling till dokumentering och uppföljning. Vi går igenom och visar hur följande delar hänger ihop:

  • Kund- och stakeholder intevjuer
  • Användningstester
  • Customer journey maps
  • Low-fidelity och hi-fidelity prototyper
  • Produkt- och sprint backlogs
  • User stories och acceptanskriterier

Genom att tydligare koppla ihop kundresekartor och prototyper  med stories och acceptanskriterier skapar du en kraftfull helhetsbild över kraven. Din organisations dagliga arbete med kravhantering underlättas genom att skapa en gedigen grund för löpande prioritering, kommunikation och uppföljning av kraven.

Denna intensiva kurs ger dig verktygen för att effektivt samla in, visualisera, prioritera och följa upp krav – alltid med organisationens effektmål och användarens behov i fokus. Kursens upplägg betonar praktisk tillämpning av teknikerna genom att koppla samtliga övningar till ett och samma case.

Du får lära dig:

  • Designprinciper för ett mer kundcentrerat kravarbete – insikter och empati, visualisering, kollaboration och samarbete, lärande genom att göra, och en hollistiskt tillvägagångssätt.
  • Design thinking som ett agilt ramverk – empati, definiering, idégenerering, prototyping, testning, implementering.
  • Kvalitativa intervjuer med stödmaterial – Lär dig hur djupintervjuer med trigger-material kan avslöja viktiga insikter och skapa en grund för starkare kravställning.
  • Användningstester i par – Observera användare samtidigt som du dokumentera bohoven genom att låta dem använda prototyper eller nya versioner av funktioner och tjänster. Du observera vad de gör samtidigt som du fånbgar upp hur de tänker och vad de behöver.
  • Visualisering med customer journey mapp (kundresekarta) – Skapa en holistisk bild av användarens interaktioner med tjänsten, från början till slut. Iidentifiera både smärtpunkter och förbättringsmöjligheter för att sedan kunna prioritera och planera lösningar.
  • Prototyper och skisser – Utforska och kommunicera både behov och lösningar genom allt från enkla skisser till högupplösta prototyper, som tillsammans med de textuella kraven skapar en helhetsbild som både verkesmheten och utvecklingsteam har lättare att förstå.
  • Acceptance criteria som fritext, Given-When-Then scenarios och tabeller – Lär dig komplettera enklare checklistor med ”Given-When-Then”-scenarioer för att säkerställa att krav är tydligt definierade och verifierbara.

 

Kursen är perfekt för dig som arbetar med kravhantering, produktutveckling, design eller IT-projektledning och är intresserad av att förbättra samarbetet mellan olika intressenter, från affärssidan till utvecklingsteamet. Du kanske jobbar som verksamhetsutvecklare, produktägare, business analyst, systemförvaltare, användarrepresentant, kundtjänst eller med ansvar för webb- och digitala kanaler.

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Pris:
8 950 kr ex. moms

Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Plats:

  • Distans – kursen hålls i Zoom
  • Stockholm – kursen hålls på F7 Möten och konferens, Fleminggatan 7 på Kungsholmen

Omfattning: En halvdag, mellan klockan 09.00-16.00

Gruppstorlek: Min 4 deltagare, max 12 deltagare

Frågor? Maila oss på academy@idg.se

Priserna är exklusive moms.

Utbildare: Chris Hofstetter

Chris jobbar som konsult och utbildningsledare inom sitt specialistområde kravhantering av digitala tjänster och IT-system. Han har varit VD för Konsultbolag1 Utbildning (uppköpt av AFRY 2018) och Director för Academy-verksamheten hos designbyrån inUse. Idag är han affärsområdeschef för IDG & Webbdagarna Academy. Han håller även inspirationsföreläsningar om trender inom kund- och användarcentrerade arbetssätt samt kravhantering.

Agenda 

Kursen äger rum mellan klockan 09.00-16:00. Registreringen öppnar vid 08:30 när du deltar fysiskt och 08.45 när du deltar digitalt. Under dagen finns tid avsatt för pauser och lunch. Frukost, lunch och eftermiddagsfika ingår när du deltar fysiskt.

Designprinciper

  • Insikter och empati
  • Visualisering
  • Kollaboration/samarbete
  • Lärande genom att göra
  • Holistisk tillvägagångssätt

Design thinking

  • Empati
  • Definiering
  • Idégenerering
  • Prototyping
  • Testning
  • Implementering

Double diamond

  • Skilja på att definiera problem och identifiera lösningar
  • Ge plats till både utforskande av olika alternativ (divigering) samt beslut och konkretisering (konvergering)

Djupintervjuer med stödmaterial

  • Genomför kvalitativa intervjuder med olika stödmaterial (kallas också för triggermaterial)
  • Stödmaterialet är ett visuellt hjälpmedel för både intervjuaren och den intervjuade
  • Fånga och summera relevanta insikter från intervjuer

Användningstester ( 2 observatörer & 1 användare)

  • En person observerar och ger stöd till användaren medan en annan person dokumenterar
  • Användaren löser en uppgift och berättar samtidigt högt för observatörerna om hur hen resonerar
  • Vi ser inte bara vad användaren gör, utan hör också hur hen tänker och ser hur hen agerar och reagerar

Kundresan och kundresekartan (customer journey map)

  • Fånga och visualisera behov före, under och efter interaktionen med en specifik tjänst
  • Betrakta samtliga kontaktpunkter, både fysiska och digitala
  • Identifiera ”pain points” och ”gain points” med hjälp av upplevelsekurvan
  • Skapa en visuell grund för prioritering

Prototyper och skisser

  • ”Low fidelity” med penna och papper för att fånga upp behoven
  • ”High fideltiy” med ritverktyg för att illustrera och utvärdera olika alternativ samt specificera kravdetaljer

Acceptanskriterier med hjälp av ”Given-When-Then”-scenarier

  • Som fritext (enklare checklistor), scenarior och tabeller
  • Grunden för intressenternas godkännande
  • Enkel dokumentation av kravdetaljer som kompletterar prototyper
  • Ger strukturerad dokumentation för testning och uppföljning

Vanliga frågor

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 2 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar (vid behov). Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.

Du kan ställa frågor till utbildaren före, under och efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.

Samtliga av IDG Academys utbildningar passar både för dig som arbetar inom privat eller offentlig sektor.

Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Efter avslutad utbildning får du tillgång till utbildarens presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till utbildaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd i ditt arbete.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till .

Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor och hjälper dig med din bokning. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Pris:
8 950 kr ex. moms

Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Plats:

  • Distans – kursen hålls i Zoom
  • Stockholm – kursen hålls på F7 Möten och konferens, Fleminggatan 7 på Kungsholmen

Omfattning: En halvdag, mellan klockan 09.00-16.00

Gruppstorlek: Min 4 deltagare, max 12 deltagare

Frågor? Maila oss på academy@idg.se

Priserna är exklusive moms.

Håll dig uppdaterad om nya utbildningar

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Några av de företag vi utbildat tidigare

Upptäck våra andra utbildningar: