• 99,3% nöjda deltagare
  • Omtyckt och erfaren kursledare
  • Hantera den ökade förändringstakten

Vill du bli bättre på att planera, stödja och leverera dina IT-tjänster och samtidigt uppnå kvalitet och undvika problem? Välkommen till en utbildning som ger dig fördjupad kunskap om ramverket ITIL® 4 och förbereder dig för certifieringen från AXELOS. ITIL® 4 innebär en modernisering av det befintliga service lifecycle-upplägget. Det nya upplägget beskriver hur en verksamhet på bästa sätt kan hantera kraven på ökad förändringstakt utan att ge avkall på stabilitet – och tillhandahåller omfattande vägledning för hantering av IT i en modern tjänsteekonomi. Genom att använda ramverket kan du optimera värdet för dina kunder och din organisation.

Utbildningen pågår under två dagar och därefter ges du möjlighet att certifiera dig för ITIL® 4. Certifieringen sker online vid ett tillfälle som passar dig. Deltagaravgiften omfattar ett certifieringsförsök.

Utbildningen passar alla som arbetar inom IT och vill ha en bred förståelse för best practice inom affärsdrivna IT-tjänster samt processer inom IT Service Management. Du arbetar troligtvis som CIO, IT-chef, utvecklare eller inom drift- eller support.

Exempel på vad du lär dig

  • ITIL:s vägvisande principer och hur de kan stötta en verksamhet med att ta till sig och anpassa ITIL Service Management

  • De fyra dimensionerna inom Service Management (organisation, processer, verktyg och samarbetspartners)

  • Beståndsdelarna i det nya upplägget – ITIL Service Value System och ITIL Service Value Chain

  • Kontinuerligt förbättringsarbete

  • ITIL ”practices” (förmågor), exempelvis Incident hantering och hur de bidrar i ITIL Service Value Chain

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Pris: 18 950 kr (Distans) | 19 950 kr (Stockholm)

Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 15% på totalbeloppet

Plats:

  • Distansutbildningen äger rum i Zoom
  • Utbildningen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Två heldagar, 09.00-17.00

Gruppstorlek: Max 12 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Priserna är exklusive moms.

Kursledare: Fredrik Hultén – hyllad utbildare och coach

Fredrik är utbildare, verksamhetsutvecklare och coach på Olingo – med en gedigen bakgrund inom ledarskap. Han är certifierad ITIL-Expert och har utbildat inom ITIL sedan 2004.

Han har erfarenheter från ett flertal branscher och har en gedigen förståelse för vad som krävs för att utveckla en verksamhet. Han har en mycket god pedagogisk förmåga och är en duktig kommunikatör.

Utbildningens program

Dag 1:

09.00 – 09.30 Introduktion

09.30 – 11.30 Service Management

  • Vad är ITIL?
  • Service Management som koncept
  • Värde och skapande av värde med intressenter, tjänster och produkter
  • Nyckelkomponenter inom kundvärde
  • Fördelar, kostnader och risker
  • Vikten av att förstå kundens behov vid design och leverans av tjänster
  • Den komplexa relationen mellan tjänsteleverantörer och kunder, och de olika intressenter som är inblandade

11.30 – 12.30 Lunchpaus

12.30 – 14.00 De fyra dimensionerna inom Service Management

  • Organisationer och människor
  • Information och teknologi
  • Partners och leverantörer
  • Värdeflöden och processer

14.10 – 16.00 ITIL® 4 Service Value System (SVS)

  • Möjligheter, efterfrågan och värde
  • De guidande principerna inom ITIL
  • Governance / regelverk
  • Tjänsters värdekedja
  • Practices
  • Kontinuerlig förbättring


Dag 2

09.00 – 10.00 Fortsättning: The ITIL® 4 Service Value System (SVS)

10.10 – 15.00: Key ITIL Practices (inclusive lunch och paus)

  • Supplier management
  • Relationship management
  • Informationssäkerhet
  • Fortsatt förbättring
  • Service desk
  • Incidenthantering
  • Problemhantering
  • Hantering av tjänsteförfrågningar
  • Change enablement – förändringshantering som möjliggör kundens verksamhet
  • Service level management – hantering av servicenivå
  • IT asset management  – inventariehantering av IT
  • Service config management
  • Monitoring & event management  – övervakning och händelsehantering
  • Release management – leveransversionhantering
  • Deployment management – distributionshantering
  • Continual Improvement – fortsatt förbättring

15.10 – 16.00 Modell för kontinuerliga förbättringar

  • Vad är visionen?
  • Var är vi nu?
  • Var vill vi vara?
  • Hur ska vi ta oss dit?
  • Genomförande
  • Hur gick det?

16.00 – 16.30 Sammanfattning och frågor

I samarbete med:

 

The ITIL courses on this page are offered by Olingo accredited by PeopleCert on behalf of AXELOS Limited. ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

Vanliga frågor om våra utbildningar på distans

Innehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av utbildningen. Enda skillnaden är att distansutbildningens struktur är anpassad för en digital upplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter utbildningstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under utbildningen.

Du behöver ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas kursmaterialet ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls, via en länk som vi skickar till dig per mejl cirka en vecka innan utbildningsstart.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad utbildning får du tillgång till kursledarens hela presentation i digital form. Den fungerar som en sammanfattning av utbildningens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter utbildningen för att få fortsatt stöd. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Ja, den passar utmärkt även för dig som jobbar i offentlig sektor.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 30 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera: överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till academy@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor. Du når oss enklast genom att maila academy@idg.se.

Boka nu

Inga kurstillfällen

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress och du får information om kommande datum.

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Pris: 18 950 kr (Distans) | 19 950 kr (Stockholm)

Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 15% på totalbeloppet

Plats:

  • Distansutbildningen äger rum i Zoom
  • Utbildningen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Två heldagar, 09.00-17.00

Gruppstorlek: Max 12 deltagare

Frågor? Maila academy@idg.se

Priserna är exklusive moms.

Håll dig uppdaterad om nya utbildningar

Just nu finns det inga kurstillfällen inbokade. Lämna din epostadress nedan så håller vi dig uppdaterad om kommande datum.

Några av de företag vi utbildat tidigare

Upptäck våra andra utbildningar: